De webapplicatie om roepletters te controleren van het AT/RDI blijkt niet meer up-to-date te zijn. Nieuwe roepletters en/of roepletters die na lange tijd weer zijn geactiveerd, worden momenteel niet weergegeven in het digitale callbook. Dit werd aan zendamateurs bevestigd door het RDI naar aanleiding van klachten.
In de afgelopen dagen zijn verschillende zendamateurs beschuldigd van het niet geregistreerd zijn als zendamateur, omdat hun roepletters niet waren uitgegeven volgens het digitale callbook. Daarnaast heeft de website vreemdgenoeg nog steeds de URL van het voormalige Agentschap Telecom, dat in feite niet meer bestaat.
Volgens bronnen heerst er chaos bij het Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Nieuwe zendamateurs schijnen aanzienlijk lange wachttijden te ervaren voordat hun registratie verwerkt is, en diverse databases zouden niet meer met elkaar gekoppeld zijn vanwege de implementatie van nieuwe systemen. Hierdoor lijken zelfs oudere roepletters niet meer te traceren te zijn. Dit probleem schijnt zich ook voor te doen bij schippers met een basiscertificaat marifonie, waarvan de registraties schijnbaar plotseling verdwenen zijn wanneer de waterpolitie de geldigheid ervan wil controleren.
In 2016 heeft het voormalige Agentschap Telecom de bekende roepletterlijst geschrapt, vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Hiervoor werd destijds de webapplicatie aangewezen. Hiermee kon je een roepnaam invoeren en kreeg je een melding of deze roepnaam in gebruik was of niet. Het bericht van die tijd luidde als volgt: “Omdat u moet kunnen controleren of u verbinding maakt met een geregistreerde radiozendamateur/amateurstation, moet u kunnen raadplegen of roepletters zijn uitgegeven.” Op dit moment worden nieuwe roepletters dus niet toegevoegd, en het is onduidelijk of dit in de toekomst zal veranderen.
Wees voorzichtig voordat je een zendamateur beschuldigt van het niet hebben van een registratie. Raadpleeg indien nodig QRZ.com, waar je alleen geregistreerd kunt zijn met roepletters als je documenten of een pasje van het RDI hebt getoond. Dit geldt overigens niet voor QRZCQ.com.
Ik kan opeens callbook niet meer bereiken sinds 13.30 uur vandaag 25 sept. Ik las het artikel op jullie website. Heeft men nu het callbook offline gedaan?
https://appl.agentschaptelecom.nl/callbook/
The requested URL was rejected. Please consult with your administrator.
Your support ID is:
[Go Back]