Het iconische mediamoment waarop Radio Veronica voor het laatst uitzond vanaf zee, op zaterdag 31 augustus 1974, is precies vijftig jaar later opnieuw te beluisteren bij Beeld & Geluid. Geïnteresseerden kunnen het laatste uur van de uitzending opnieuw ervaren.
Radio Veronica begon in de jaren zestig met uitzenden vanaf de Noordzee, net buiten de territoriale wateren. De radiozender richtte zich op een jong publiek en draaide voornamelijk popmuziek, die nauwelijks op andere zenders te horen was. Al snel groeide Veronica uit tot een populaire zender, mede dankzij de beroemde Veronica Top 40.
Voor de Nederlandse overheid was Radio Veronica echter een doorn in het oog. Uitzendingen vanaf schepen in internationale wateren werden verboden. Ondanks grote demonstraties en acties door jongeren, kwam er op 31 augustus 1974 een einde aan Radio Veronica vanaf zee.
De laatste uitzending werd gepresenteerd door Rob Out en bevatte muziek van onder andere Peter Koelewijn en zijn Rockets, Boudewijn de Groot, The Beatles, Cats, Beach Boys en de Carpenters. Beeld & Geluid beschrijft dit laatste uur als een ‘uniek tijdsdocument, waarin de geschiedenis van de jaren 70 opnieuw tot leven komt’.
Pop-up presentatie
Vanaf dinsdag 27 augustus is er in het Mediamuseum een pop-up presentatie over de zeezender Radio Veronica te zien. Bezoekers kunnen originele Radio Veronica-objecten uit de collectie van Beeld & Geluid bewonderen en terugblikken op de roemrijke geschiedenis van de zeezender.
Het Radio Veronica-evenement vindt plaats op zaterdag 31 augustus van 16.30 tot 18.00 uur. Tijdens het herbeleven van de uitzending zal Wytze Koppelman, conservator van Beeld & Geluid, een inleiding geven over het belang van Radio Veronica en waarom het einde van de zeezender een cruciaal mediamoment in de Nederlandse geschiedenis is.
Daarnaast wordt een deel van de unieke collectie van de zeezender tentoongesteld, waaronder originele uitzendbanden, reclamespots, foto’s, reddingsboeien en de vaten waarmee de uitzendbanden werden vervoerd. Kaarten zijn te bestellen via de website van Beeld & Geluid en kosten 5 euro, inclusief een drankje.